להתחברות

סמינר הקיבוצים

שאלה 1 | עמוד דיון

תקציר

שאלה 1

על פי עמודים 51-57 20.01.21

סיכום ביניים

הדיון המורחב

x

דנו בשיעור בשלושה מקרים: הילד רוצה גלידת תות במקום ארוחה (עמ' 53 חלק תחתון) , הצעת המחקר הבעייתית של הסטודנט (עמ' 54 חלק עליון וחלק תחתון)  ו-השכן איש המאפיה והמשטרה מבקשת מידע (עמ' 55 חלק תחתון ועמ' 56 חלק עליון) . 

א. בחר/י באחד מהמקרים הללו – הצג/י את המקרה ואת האופן שבו נודינגס ממליצה לנהוג , מהם נימוקיה לאופן בו היא ממליצה לנהוג.

ב. האם את/ה מסכים/ה  עם האופן שבו נודינגס  ממליצה לנהוג (כן, לא, חלקית). הצג/י את עמדתך ונמק/י אותה.

שאלה
שאלה

שאלה

Sharon

תגובה אחת
  • Netanel

Michal

2 תגובות
  • Lior

  • kamila

Lior

תגובה אחת
  • Tal

Tal

kamila

2 תגובות
  • Eden

  • kamila

Eden

תגובה אחת
  • Rony Tzach

x

Netanel

תגובה אחת
  • Sharon

Rony Tzach

תגובות אחרונות

user profile image
Rony Tzach
6.02.2021 21:08

אני מסכימה עם עדן באופן חלקי. אינני מסכימה עם זה שיש ליצור כללים בשותפות והסכמה כיוון שילד צריך ללמוד לכבד כללים שקובע המבוגר, אך כן בתור מבוגרים עלינו להדגיש את הרציונל העומד מאחורי כל כלל. כך נגרום לילדים לפעול ולציית מתוך הבנה והסכמה, ולא נגדל "רובוטים" שממלאים פקודות. אך שוב אדגיש כי הילד לא צריך להיות שותף לקביעת החוקים, בין היתר מהסיבה שילד רואה את העולם בגילאים צעירים בצורה ילדית ואם היה קובע חוקים, לא היו אלה בהכרח חוקים אשר יטיבו עמו בהמשך.

user profile image
Rony Tzach
6.02.2021 21:02
  • במקרה בו הילד רוצה גלידת תות לארוחת הערב מתארת נודינגס מצב בו המבוגר עומד בפני קונפליקט חינוכי אל מול הילד. הילד מבקש גלידת תות במקום ארוחת ערב וההורה עשוי להתלבט אם להסכים או לא. ישנם כללים ברורים על פיהם לא אוכלים גלידה לארוחת ערב כיוון שזהו קינוח. האם כדאי להורה להפר את הכללים ולהסכים או לעמוד על הגבולות ולסרב? ע"פ נודינגס, ניתן להתגמש מסיבות שונות. ראשית, לעתים הילד מרגיש צורך לדעת שהוא חשוב יותר מהכלל ועלינו לספק צורך זה מדי פעם. שנית, טוענת נודינגס שאם מדי פעם נפר את הכלל ונגיד "כן", הילד יעריך את זה וכמו כן יעריך גם את ה"לא", כיוון שידע שיש לאמירה הזו משמעות ואנו לא סתם אומרים "לא" על הכל באופן אוטומטי. כך, כשנגיד "לא" הוא יקבל אותו.
  • אני מסכימה עם נודינגס באופן חלקי. בעיניי יש להציב לילדים גבולות ברורים ועלינו גם לשמש דוגמה כמי שעומדים בהם. ברגע שהילד יראה שאני כמבוגר לעתים מתעלם מהכללים והגבולות, הוא יבין מכך שהם חסרי משמעות ויתעלם מהם גם הוא. כמובן שדבר זה לא יקרה בעקבות פעם אחת שהתגמשנו, אך לא כדאי לאמץ הרגל זה.

מהצד השני, אני מסכימה עם זה שאם הילד יראה שהמבוגר מפעיל שיקול דעת במקרים ולא הולך באופן אוטומטי ומנוכר ע"פ הכלל היבש, הוא יעריך יותר את החלטותיו של המבוגר וגם ילמד לא לקחת כל כלל כמובן מאליו, יש מקום לערער.

user profile image
kamila
31.01.2021 0:42

מסכימה איתך, הייתי צריכה לחדד את כוונתי מפני שגם אני לא אדווח על אישה שגנבה סימילאק (אם אראה זאת אפילו אציע לה שאני אקנה בשבילה ואם יש עוד דברי תינוק שאוכל לתרום לה באהבה) או כל דבר אחר שהוא חיוני. כוונתי הייתה לפשע חמור יותר :)

user profile image
Eden
30.01.2021 22:12

אני מסכימה איתך קמילה. אך כאשר יש מקרים בהם מישהו עובר על החוק ואני כבר מכירה את הרקע שלו או את הסיבה לעבירה אז יש מקום לקונפליקט פנימי לשאלה האם אני אדווח או אגן על אותו אדם. דוגמאות אפשריות- אישה שגונבת סימילאק מהחנות.. במקרה כזה, אני באופן אישי לא אדווח.

user profile image
Eden
30.01.2021 22:07
א. בחרתי במקרה הראשון- הילד והגלידה. נודינגס ממליצה לנו להיות גמישים עם החוקים והכללים אותם אנו מציבים. היא מראה בדוגמא כיצד כלל "אין דברי מתיקה לפני הארוחה" יכול להתבטל לטובת הצורך והרצון של הילד. היא ממליצה שבתוך הגמישות הזו נראה את נקודת מבטו של הילד וניתן להומור ולחשקים הפשוטים לחיות בתוכנו בזמן שאנו מחליטים על הדרך לנהוג. עוד נודינגס טוענת כי במידה ונהיה גמישים והגיוניים בדרישות\כללים/חוקים, אז הילד ילמד לכבד זאת ולהבין שיש לכך ודאי סיבה מוצדקת. ב. אני מסכימה עם נודינגס באופן חלקי. אני נגד הטלת חוקים וכללים שרירותיים שנוחתים מלמעלה. כללים יש ליצור בשותפות והסכמה. הזדמנויות ליצירת כאלו ניתנת כאשר יש קונפליקט או בעיה- אפשר לעלות דיון ולהציע פתרונות אפשריים. כמוכן יש להיזהר בעיניי מכמות של חוקים וכללים ולפעול לפי קוים מנחים בודדים- עליהם יש הסכמה ושהרציונל מאחוריהן מובן ומקובל.
user profile image
kamila
30.01.2021 22:00

מסכימה איתך מיכל גם אני כאזרחית שומרת חוק עלי לשתף פעולה עם המשטרה מפני שהם אנשי החוק שלנו ובסופו של דבר הם מקבלי ההחלטות. מנגד, נודינגס אומרת כי יש שם המון שחיתות והכול בסופו של דבר פוליטי, אך זה יכול לקרות כמעט בכל גוף ובכל מדינה. אך אם ניקח את החוק לידיים יהיה כאוס ואנדרלמוסיה שיהיה קשה לצאת מזה. כמו שצריך שופט במשחק כדורגל – למען הסדר ולמען החוק.

user profile image
kamila
30.01.2021 21:53
בחרתי את המקרה השלישי: איש המאפיה והמשטרה המבקשת מידע. א. על פי הטקסט – מבקשים מידע על אותו שכן (איש מאפיה) בקטע הנ"ל נודינגס מאוד ריאלית ולכן ממליצה לנהוג בצורה שונה. נימוקיה הם כי אנשי החוק הם אנשים לא מוסריים וחלקם גם מושחתים. היא ממליצה לנהוג בדרך ההפוכה. כלומר, אם בחיים האמיתיים אנו ישר קופצים להזמין משטרה אז להפך, עלינו לא לפעול באוטומטיות אלא קודם לברר לעומק את האיש או את הסיפור לפני שאנו פונים לאנשי החוק. ב. אני לא מסכימה עם ההמלצה של נודינגס מכיוון שהחוק לא בידיים שלי. יש אנשים שזאת העבודה שלהם ועליהם לקבל את ההחלטות איך לנהוג וכמובן לחקור לעומק את הסיפור. לא מתפקידי לברר לעומק ואם נראה לי אז לדווח.
user profile image
Tal
30.01.2021 21:28

אהבתי את הניתוח שלך ליאור. אני מסכימה עם נודינגס בגישתה של הפרת הכלל למען זה שאיכפת ממנו כי בסופו של דבר הכלל אמור להיות לטובתו. החידוד שלך לגבי זה שלהורה דרוש אופי חזק הוא חשוב, ולדעתי כל עוד ההורה כל פעם מחדש שואל את עצמו איך החוק מועיל לילד כאן טמון האופי החזק.

user profile image
Tal
30.01.2021 21:01
א. במקרה הראשון זה שאיכפת לו ניצב בפני השאלה האם לתת לילד גלידה לפני ארוחת הערב, כפי שביקש, ובכך לחרוג מהכלל, או לא להסכים לבקשתו ולהתעקש על החוק. נודינגס במקרה זה ממליצה לזה שאיכפת לו לדמות את המציאות של הילד כמציאות משל הוא עצמו, ולהחליט כל מקרה וילד לגופו. למשל, היא מציעה שהילד אולי רק זקוק לדעת שהוא יותר חשוב מהכלל – ובמקרה כזה כדאי לחרוג מהכלל באותה הפעם ולאפשר לילד לאכול גלידה במקום ארוחת ערב. לטענתה, כשזה שאיכפת לו לרגע מרגיש איך זה להיות הילד, הוא משיג זוית ראייה נכונה לגבי המצב ובהתאם לכך יכול להחליט אם זה נכון לחרוג מהכלל. הנימוק שלה הוא שהיצמדות אוטומטית לכללים אינה מטיבה עם הילד, ולכן יש לבחון את האפשרות להפר את הכלל באופן חריג – כך שהיצמדות לכלל בפעמים הבאות תיחווה כאותנטית ובכלל כאיכפתיות אמיתית.   ב. במקרה זה אני מסכימה עם נודינגס מכיוון שחוקים נועדו למען הסדר טוב וניתן להתגמש איתם. אין צורך להיצמד לחוק ללא סיבה – חריגה מהכלל למען זה שאיכפת ממנו היא לגיטימית ולא צריך לחשוש מהפרת הסדר הטוב אם זה שאכפת ממנו מרגיש שהחוקים הם למענו.
user profile image
Netanel
30.01.2021 20:52

אני מסכים בהחלט עם שרון. יש להקל על החוקים כאשר המצב מאפשר ויהיה ללא השלכות הרסניות. הילד יבין יבנה את עצמו במצב כזה שיש חוקים שיידע שמוטב לו לא להפר כי הם לטובתו ויש חוקים שניתן לסמוך על דעתו. זה מאפשר לו גם ביטחון, גם עצמאות בקבלת החלטות, וגם חיבור חזק יותר עם מי שאכפת לו, מפני שהוא יודע שכך באמת לו ממנו.

מקורות קשורים

חברי בית המדרש