להתחברות

סמינר הקיבוצים

שאלה 1 | עמוד דיון

תקציר

שאלה 1

על פי עמ' 14-16; עמ' 30-36 06.01.2021

סיכום ביניים

הדיון המורחב

x

א. בהתבסס על הטקסט שקראנו בשיעור האחרון בייחוד עמ' 35-36 מה לדעתה של נודינגס צריכים להיות התפקידים של הרגש והשכל בתגובה אכפתית?

ב. האם את/ה מסכים/ה עם עמדה זו של נודינגס בהתייחס לעבודתו/ה של איש/ת חינוך? נמק/י את עמדתך.

שאלה
שאלה

שאלה

Sharon

Lior

Michal

תגובה אחת
  • Michal

x
2 תגובות
  • Netanel

  • Tal

Eden

3 תגובות
  • kamila

  • Michal

  • Michal

kamila

2 תגובות
  • Eden

  • Togan

Togan

תגובה אחת
  • Lior

Togan

Tal

תגובות אחרונות

user profile image
Michal
17.01.2021 15:00

(לגבי התגובה של מיכל – אושר להגיש באיחור עקב ניתוח)

user profile image
Michal
17.01.2021 14:59

(אושר להגיש באיחור עקב ניתוח)

user profile image
Michal
17.01.2021 14:56
אני מסכימה עם מה שעדן כתבה, וכך גם אני כתבתי. אי אפשר לפעול רק מתוך רגש ואי אפשר לפעול רק משכל. החוכמה היא לשלב בין השניים. לפעמים אנו חשים צורך לגונן על ילד מסוים וזה יהיה מתוך רגש, שבפועל אותו הילד לא ירצה את ההגנה שלנו, אלא את הדחיפה שלנו לפעול באופן עצמאי, נצטרך "להלחם" באינטינקס הראשוני והמגונן שלנו שפועל מתוך רגש ולחשוב רגע על הצורך של הילד, ולנסות לפרק את הסיטואציה בצורה הגיונית. לעיטים זה יהיה הפוך, וכל הרעיון הוא לשלב בין השניים – כדי שניהיה אנשי חינוך גם חמים, אך גם רציונלים, שיודעים לתת פתרונות למשברים ודילמות.
user profile image
Michal
17.01.2021 14:46
א. לפי מה שאני מבינה מהטקסט – מוסבר כי נודינגס מאמינה כי האינסטינקט הראשוני שלנו, התגובה הראשונית שלנו למעשה, היא זאת שגורמת לנו לפעול באכפתיות והיא זו המקדמת את אכפתיות מצידינו וכי נכון לפעול דרך הרגש. מנגד לכך, היא לא מבטלת את השימוש בשכל ושמה דגש על החשיבות שלו גם בהסבר של פעולה מתוך מקום הגיוני ורציונלי מקדמת את העשייה האכפתית גם היא עבור האחר. ב. מדבריה של נודיגס ניכר כי הרגש תופס מקום רב יותר בחשיבות בתגובה האכפתית. אני חושבת שיש ערך גדול לעבודה בחינוך בהפעלת הרגש אך גם בחשיבה הגיונית. אני חושבת שמחנך טוב הוא מחנך שמצליח לשלב בין השניים בצורה טובה. אני לא יכולה לפתור בעיות בגן/ כיתה שלי רק על פי רגש, ואני לא יכולה לפתור בעיות רק על פי שכל – ולכן, שילוב של השניים בסיטואציות שונות בעיניי הוא הכלי הנכון.
user profile image
Lior
16.01.2021 23:39
תגובה לסעיף ב': אני מסכימה איתך לחלוטין. אני חושבת שהרגש צריך להוביל אותנו, אבל לא להיות המשתנה היחיד באופן בו אנו מתנהלים מול התלמידים. הרבה פעמים הרגש יכול לתעתע בנו ולגרום לנו לקבל החלטה שהיא לאו דווקא הנכונה ביותר עבור התלמיד, עבורנו ועבור הדינמיקה הכיתתית. בתור המבוגר האחראי עלינו להפעיל שיקול דעת במקביל לתשוקה שיש בנו ולפעול גם ממקום רציונלי ואחרי מחשבה. אם נפעל רק מתוך הרגש, יכול להיות שנהיה רכים מדי עם התלמיד ונוותר לו דווקא במקום שהוא צריך קצת אהבה קשוחה, או לחילופין, ניתן לכעס או אכזבה רגעית שלנו מהתנהגות התלמיד להפוך לענישה חסרת פרופורציה מתוך רצון "ליישר אותו", אבל זה עשוי לפגוע בכל מערכת היחסים. לכן יש לחשוב, ואולי אפילו לקבל חוות דעת נוספת במקרים יוצאי דופן במיוחד, כדי לבוא ממקום שהוא יותר מחושב ופחות אימפולסיבי.
user profile image
Lior
16.01.2021 23:34
א. על פי הטקסט שקראנו בעמודים 35-36, נודינגס טוענת כי יש מקום וצורך להשתמש גם ברגש וגם בשכל. הרגש (feeling) הוא כמובן החשוב יותר בעיניה – הוא זה שאחראי לייצר את התשוקה והצורך הראשוניים לעזור. זה דבר שנעשה בצורה אינסטינקטיבית, אימפולסיבית ומיידית. הרגש הוא מייצר הדחף הראשוני. רק לאחר שיש את הדחף, אני מתחילה להשתמש בשכל, בחשיבה שלי (thinking), כדי לתרגם את הרגש לכדי פעולה ממשית שתעזור לזה שאכפת לי ממנו. אבל ההתחייבות הראשונית שלי מול עצמי לעשות בכלל משהו לא יכולה לבוא ממקום רציונלי. כלומר, הרגש הוא זה שיניע אותי לעשות משהו, גם אם אני יודעת שסיכויי ההצלחה שלו הם אפסיים, והשכל הוא זה שיתרגם את הרצון לכדי מעשים. ב. אני מאוד מסכימה עם דבריה של נודינגס. כאשת חינוך, אני בהחלט רואה את ההבדל הגדול בין מורים שבאים ממקום של תשוקה ותחושת שליחות, לבין אלו שבאו מסיבות שונות. התלמידים רואים ומרגישים הכל, ומאוד קשה לזייף מולם. מורה יכול להגיד אלף פעמים "אכפת לי ממך" ולהציע מגוון פתרונות פרקטיים, אבל התלמיד ירגיש שלמורה לא אכפת ממנו. מצד שני, יש מורה שלא יצטרך להגיד כלום כדי שהתלמידים ירגישו שאכפת לו מהם. לדוגמא, השנה קיבלתי כיתה חדשה, ובאוקטובר התלמידים עדיין לא הכירו אותי לעומק (וגם להפך כמובן). ראיתי שתלמידה שלי החסירה כבר מספר שיעורים, כולל שיעור עם בוחן, ושלחתי לה את ההודעה הבאה "בוקר טוב, מה שלומך?" התלמידה ענתה לי "היי ליאור, אני יודעת שאת בטח כועסת עליי שאני לא מגיעה, באמת שלמדתי את כל המילים לבוחן, אני פשוט באמת לא מרגישה טוב". מבלי לחשוב בכלל, עניתי לה "מה? מה פתאום כועסת? אני רק דואגת לך ורוצה לשאול לשלומך. אני כל כך שמחה לשמוע שלמדת. אם תרצי שנעשה את הבוחן בזמן אחר, מעולה, או שנדלג עליו וזה גם בסדר. אני רק מקווה לראות אותך בקרוב!" באותה השנייה, התלמידה הבינה כמה דברים: שאני לא כועסת, שלא ממש מעניין אותי הבוחן אלא תחושת ההצלחה שלה, ובעיקר שאכפת לי. כי כתבתי הודעה אישית, כי הייתי מוכנה לוותר לה על הבוחן, כי האמנתי לה, וכי דרשתי בשלומה בכנות מוחלטת. זו לא היתה אסטרטגיה אלא דחף אמיתי לוודא שהיא בסדר. מה שכן, מאותו הרגע התלמידה כל כך משתדלת שלא לאכזב אותי. ומצד שני, היא יודעת שהיא תקבל ממני חיוך גם אחרי שיעור שהיא הבריזה, וזה נותן לה מקום להשתפר בתהליך הדרגתי.
user profile image
Sharon
16.01.2021 18:38
א. לפי נודינגס התפקיד של הרגש והשכל בתגובה האכפתית באים אחד אחרי השני, התגובה הראשונית שמגיעה היא הרגש שעל פיה עובדים בצורה רפלקטיבית כלפי זה שאכפת ממנו, אם אכפת מספיק האפשרות לעשות משהו רציני כלפי זה שאכפת ממנו בנוגע למצב שלו גדל. בסיטואציה של אכפתיות על פי נודינגס אם אנחנו מחפשים ישר רציונאל ופתרון לסיטואציה של זה שאכפת ממנו מציג לנו אנו עלולים להרחיק אותו ואנחנו מפספסים את מהות האינטרקציה הרגשית שיצרנו. הצד של השכל בסיטואציה הוא זה שאומר לנו האם להקשיב לרגש ולפעול בצורה הראשונית שבה אנו רוצים אוטומטית להגיב או לעצור ולחשוב על שאר הדרכים היותר "מחושבות" שעולות לנו לראש אך בידיעה שדבר זה עלול לעלות לנו בהתרחקות מהסיטואציה והרגש הפשוט שבה. ב. לפי דעתי בתחום החינוך אין רק שחור לבן וכל סיטואציה מול כל ילד היא בפני עצמה. כל ילד דורש התייחסות שונה בהתאם לאופי שלו ולאופי הקשר. אני מסכימה עם נודינגס שיש מקום לתת לרגש לפעול כתגובה ראשונית כי אני מאמינה כשזה נוגע לחינוך חסר רגש וחיבור מול הילדים, במיוחד לנוכח העובדה שאני מגיעה מעולם החינוך המיוחד, מנגד אני לא מסכימה שהשימוש בשכל כתגובה משנית תרחיק אותי מהסיטואציה. יש צורך ומקום מאוד חשוב ואף עיקרי בשילוב של רגש ושכל כאנשי חינוך אני לא מאמינה שיש מקום להפריד ביניהם בכלל וצריך לפעול איתם כאחד.
user profile image
Tal
16.01.2021 17:10

מסכימה איתך נתי, וכמוך חושבת שכאנשי חינוך לא ניתן להסתמך על אינסטינקט בתגובה איכפתית, וכי תפקיד השכל הוא משמעותי, על אחת כמה וכמה כשמוטלת עלינו אחריות רבה. עם זאת, אני חושבת שפעולה שכלית בלבד היא לא מספקת, וכדי שהתלמיד יוכל לקבל את האיכפתיות שלנו עליו להרגיש הכרה בתחושותיו ואת ההשתדלות להתחשב בהם. ואולי זו כוונתה של נודינגס מלכתחילה כאשר היא אומרת שהביטוי של הפעולה השכלית פחות משמעותי מההתכווננות הרגשית עצמה. כך או כך, השכל הוא אכן משמעותי לדעתי אך השאיפה היא אולי לא לשכוח את להכיר ברגשות של התלמיד.

user profile image
Tal
16.01.2021 16:49
א. בהתבסס על הטקסט שקראנו בשיעור האחרון, לפי נודינגס בתגובה איכפתית הרגש והשכל פועלים כמעט במקביל, הרגש הוא פעולה ריפלקסיבית ויש לומר אינסטנקטיבית – מבלי לדעת, אך ישנם גם מודעות והתבוננות אשר משתפות את השכל לאחר מכן. תפקיד הרגש לדידה הוא תחילה להשתתף בכאבו של זה שאיכפת ממנו – לתת לו תחושה שהוא אינו לבד ולהכיר בכאבו. בנוסף לכך, הכרה ברגש חושפת את הפגיעות של זה שאיכפת לו, בכך שהמניעים כלפי מי שאיכפת ממנו מתגלים. למיטב הבנתי, פגיעות זו משקפת תגובה איכפתית המיטיבה עם הילד. תפקיד השכל מגיע רגע לאחר מכן, כאשר נעשה ניתוב של תשומת הלב למה שנקלט דרך הרגש – ושימוש ברציונליות אשר קשורה בהכרח לרגש. השכל מבחינתה מגביר את רמת האיכפתיות, וצורת הפעולה בסופו של דבר משמעותית פחות מעצם הפעולה.   ב. אני מסכימה עם עמדתה של נודינגס לגבי התפקידים של שהרגש והשכל בתגובה האיכפתית, אך לא בהתייחס לעבודתם של אנשי חינוך. בפועל לטעמי על אנשי חינוך מוטלת אחריות רבה ולכן לא ניתן להסתמך על פעולה אינסטנקטיבית בלבד, אלא לפחות על שילוב של רגש ושכל. יש לתת לשכל יותר משקל בתגובתינו ממה שנודינגס מציעה. אני מסכימה איתה שהתכווננות רגשית לתלמיד בעת הצורך תטיב עימו יותר מאשר פעולה שכלית לבדה, מכיוון שכאשר התלמיד מרגיש הכרה בכאבו, הוא מרגיש שרואים אותו ושיש לו מקום ולגיטימציה, לעומת תגובה הנעשית בצורה מושכלת נטו, שם הוא עלול להרגיש קרות וניכור. אם כך, אני מסיקה כי אנשי חינוך צריכים לפעול ממקום מושכל במקום ממקום אינסטנקטיבי, אך לא לשכוח גם להכיר ברגשותיהם של התלמידים.
user profile image
Togan
16.01.2021 13:26

מסכימה איתך קמילה, קימיים שיקולים מקצועיים אשר בספו של דבר הם לטובות הילד. והפעולה מתוך השכל תגרם לנו ולאכפת ממנו לקבל תוצאות הרבה יותר טובות.

מקורות קשורים

חברי בית המדרש