להתחברות

סמינר הקיבוצים

שאלה 2 | עמוד דיון

תקציר

שאלה 2

על פי עמודים אמצע 12-אמצע 14 30.12.20

סיכום ביניים

הדיון המורחב

x

האם אתם חושבים כי  התיאור של נודינגס לאכפתיות
('לדמות את המציאות של הזולת כמציאות אמיתית שלי')  הוא תיאור מתאים לאכפתיות?
נמקו את תשובתכם.

שאלה
שאלה

שאלה

Ayelet

תגובה אחת
  • Geula

Linor

Eilon

Noor

x

.

תגובה אחת
  • hagarlala1

Rony Tzach

תגובות אחרונות

user profile image
Noor
3.03.2021 12:49
אני חושבת שכן לרוב, התיאור של נודינגס לאכפתיות ('לדמות את המציאות של הזולת כמציאות אמיתית שלי') הוא תיאור מתאים לאכפתיות. וזאת מפני שזאת דרך שעוזרת לנו להיות אכפתיים, להרגיש באחר, לשים את עצמנו במקומו, לא להתעלם ממנו, לחשוב שזה המזל שלנו שאיננו עכשיו במקומו, אבל יכול להיות חס וחלילה, שיבוא יום ונהיה במקומו ואז אנחנו נצטרך שמישהו יהיה אכפתי כלפינו. עם זאת, יכול להיות שיש אנשים שהם אכפתיים בלי לעבור את כל התהליך הזה, אבל הם ככה באופי שלהם, אוהבים לעזור, קשובים יותר לאחרים וטובים מטבעם. בנוסף לכך, יכול להיות שמישהו עובר את התהליך הזה, ולמרות זאת הוא לא עוזר, כי בסופו של דבר, בני אדם מורכבים מעוד הרבה דברים ולא כולם אותו דבר. מצד שני, דוגמה שיכולה לחזק את התיאור של נודינגס היא "הפסיכופט" (לא בטוחה אם ככה קוראים להם, אבל אני מתכוונת לאלה שלא יכולים להרגיש רגשות). אנשים אלה נוטים יותר להיות אלימים, ויכול להיות שזה בגלל שקשה להם לדמות את המציאות של הזולת כמציאות אמיתית שלהם ולדמיין את הרגשות של האחרים ולהזדהות איתם. לכן אני חושבת שהתיאור של נודינגס לאכפתיות הינו נכון אבל אינו שלם, או חסר בו משהו.
user profile image
Rony Tzach
7.01.2021 20:25

  כן, אני חושבת שהתיאור של נודינגס מתאים לאכפתיות כיוון שבעיניי, כל אדם אכפתי אשר יהיה, הכי אכפת לו מעצמו. אם אכפת לו מאדם אחר כמו לעצמו זו מידת אכפתיות גבוהה ביותר.

user profile image
hagarlala1
7.01.2021 18:54

אדם אכפתי הוא אחד שנותן תשומת לב לזה שאכפת לו ממנו וגם פועל בשבילו מתוך רצון טבעי. אני חושבת שהתיאור של נודינגס תואם לאכפתיות. חייו של סמית' במקרה הראשון והשלישי לא נתנו לו מנוח והוא לא הצליח לפעול מתוך רצון טבעי בגלל התחייבויותיו. בסופו של דבר הוא הבין את המהות האמיתית שבדאגה אכפתית והאכפתיות שלו הפכה להיות יותר מתוך מקום אמיתי וטבעי.

user profile image
Eilon
6.01.2021 19:09

מה זה איכפתי? אדם איכפתי הוא אדם אשר דואג לזולת ולסביבה, בוחר להיות מעורב ולא להיות אדיש לסביבתו (הגדרה מילונית). לפי נודינגס אדם איכפתי חייב לדמות את מציאות הזולת כמציאות אמיתית שלו. אני חושב שהתיאור של נודינגס לאיכפתיות נכון חלקית. על מנת להיות איכפתי לא חייב לדמות את מציאות הזולת. ניתן לעשות מעשים טובים ולדאוג לסביבה מבלי לדמות את מציאות הזולת כשלי. אני כן מסכים עם נודינגס כי כאשר אתה שם את עצמך במציאות האחר כנראה שתהיה יותר איכפתי, אולי אתה תקשיב לאדם ותדע למה הוא זקוק ולא תפעל מבלי לשאול.

user profile image
Linor
6.01.2021 13:51

אני מאמינה שהתיאור של נודיגנס לאכפתיות הוא תיאור מתאים, מפני שהוא מקרב את האדם כמה שיותר לחייו של האדם ממנו אכפת לו, כך שיכולת ההזדהות והאמפטיה יהיו ברמה הגבוהה ביותר שאפשר. למשל בחייו של מר סמית' הוא מתמודד עם קשיים נוספים בחייו אך נראה שרמת האכפתיות כלפי אימו גבוהה. הוא רוצה, הוא מכיר בחשיבות של חיזוק היחסים איתה. לעומת זאת, ישנם רגעים שהאכפתיות מתבססת על צרכים אחרים (כמו לשלם את החשבונות) אך זה בוודאי לא מספיק מפני שצרכים נוספים של אימו צריכים להיענות.

user profile image
Geula
6.01.2021 12:24

אכפתיות= להיות מרוכז באדם האחר. בתיאור המקרה של נודינגס לאכפתיות. ניתן לראות כי מצד אחד יש דאגה ואכפתיות כלפי הזולת (חושב על האחר, משלם חשבונות, מביע רגש ורצון לעזור). מצד שני, הוא לא מצליח להקדיש את מלוא תשומת הלב באדם האחר כי ישנם עוד דברים שמעסיקים אותו במציאות האמיתית שלו (דברים שמטרידים אותו, לנהל אורך חיים). בעקבות כך הוא עצו צריך לטפל בעצמו ואינו פנוי רגשית לאחר.

user profile image
Ayelet
4.01.2021 20:45

אני חושבת שזה דבר בסיסי ו/או הכרחי בשביל לקיים ולהגיע למקום של דאגה ואכפתיות, אך זה שהוא מתקיים- לא בהכרח אומר שמתקיימת גישה אכפתית על כל צדדיה. בסופו של דבר, מר סמית יכול להבין ולדמות את המציאות של האחר כמציאות שלו, אך במהלך מערכת היחסים ולאחר קבלת החלטות אחריות של דאגה ואכפתיות- הוא לא בהכרח יקיים כך. זהו תנאי למערכת יחסית של הדאגה האכפתית, כפי שהיא באה לידי מפיה של נודינגס.

מקורות קשורים

חברי בית המדרש