להתחברות

סמינר הקיבוצים

שאלה 2 | עמוד דיון

תקציר

שאלה 2

על פי עמודים אמצע 12-אמצע 14 23.12.20

סיכום ביניים

הדיון המורחב

x

האם אתם חושבים כי  התיאור של נודינגס לאכפתיות  ('לדמות את המציאות של הזולת כמציאות אמיתית שלי')  הוא תיאור מתאים לאכפתיות? נמקו את תשובתכם.

שאלה
שאלה

שאלה

Netanel

Michal

Tal

Lior

Eden

kamila

Sharon

Togan

x

.

תגובות אחרונות

user profile image
Eden
7.01.2021 19:06
התיאור הזה לאכפתיות של נודינגס אינו מדויק בעיני. איכפתיות היא כאשר אני מעורבת בחיי האחר ופועלת למענו ולטובתו. לפי נודינגס, וכאן אני מסכימה איתה, שהפעולה "לטובתו" אינה צריכה להיות לפי ראות עיני והשקפת עולמי, אלא מתוך היכרות עם האדם, טבעו, צרכיו ואהבותיו. אך (ופה הבעייתיות של עם נודינגס), אני לא חושבת שלשם כך יש צורך דימוי המציאות של זה שאכפת ממנו כמציאות אמיתית שלי. מסכימה עם השאר שתיאור זה מזכיר הזדהות יותר מאשר אכפתיות. מהשאלה הקודמת- האפשרות השניה היא דוגמא לאכפתיות לפי נודינגס. בכל האפשרויות חסר לנו מידע בשביל לקבל החלטה לכאן או לכאן.
user profile image
Lior
30.12.2020 23:37
על פי המילון, ההגדרה לאדם אכפתי היא: "בעל דאגה לזולת ולסביבה, מעורב בנעשה, לא אדיש לסביבתו." (מקור: https://milog.co.il/%D7%90%D7%9B%D7%A4%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA) כלומר, מבחינת ההגדרה המילונית, על מנת להיות אדם אכפתי, אין צורך להזדהות עם אדם אחר ולנסות לראות את הדברים מנוקדת מבטו. מספיק שתהיה דאגה כלפיו ויהיה רצון לפעול כדי לעזור. That being said… כדי שהצד השני יחווה את האכפתיות שלנו כלפיו בצורה חיובית, אין מנוס מלחזור להגדרה של נודינגס ולנסות ככל שביכולתנו להזדהות עם תחושותיו של האדם לו אנו רוצים לעזור. ברגע שנוכל לשים את עצמנו בנעליים שלו, התגובות שלנו והפעולות שלנו יהיו מותאמות לאותו האדם ויעזרו לו. אם אנסה לפעול בצורה שנראית לי נכונה ומתאימה לי, מבלי לנסות באמת להתחבר למקום של אותו האדם, הוא עשוי שלא להנות מכך ואולי אפילו להיפגע ממני, למרות שאני רק מנסה לעזור. נודינגס מציינת למשל שכאשר יש התנגדות להתקה (למשל כשאני לא מוכנה לעזור אם אותו אדם רוצה לעשות משהו שעשוי לסכן את עצמו או אחרים), לא רק שלא מתקיימים יחסי אכפתיות, אלא גם הקשר כולו בסכנה. במילים אחרות, עד כדי כך חשוב לאנשים שינסו להבין אותם ולראות דברים מנקודת מבטם, שהם עשויים להיפגע ולאבד אמון כאשר נראה להם שמישהו הולך נגדם (גם אם זה לטובתם). אז לסיכום, על אף שההגדרה של נודינגס לאכפתיות לא זהה להגדרה המילונית, לדעתי ההגדרות הולכות יד ביד. גם בסיפור על מר סמית', ניתן לראות כי נודינגס טוענת שבמקרים הראשון והשלישי, נוכל להסיק כי לא אכפת למר סמית' מאמו מפני שהוא לא מספיק רואה את הצורך שלה. גם אם הכוונות שלו טובות, בסופו של דבר, אם הוא לא מנסה לחוות את נקודת מבטו של אמו, היא עשויה להרגיש שלבן שלה לא אכפת ממנה כיוון שהיא אינה מקבלת את המענה לו היא זקוקה (היא רוצה למשל זמן איכות ולא כסף).
user profile image
Tal
30.12.2020 23:17
כן, לדעתי הניסיון לדמות את המציאות של הזולת כמציאות אמיתית שלי היא תיאור הולם לאיכפתיות מכיוון שמעשה זה כרוך במאמץ והשתדלות כלפי האחר, ומלווה במודעות, הכרה וניסיון להבין את צרכיו. כל זאת בהכרח, באופן מוסרי, יעורר אותי לפעול למענו באיזושהי צורה – במידה והאיכפתיות לא תהיה טבעית מלכתחילה. מבלי להיכנס לנעליו של הזולת, אי אפשר להרגיש באמת את כאבו, למשל, וחוויתו של האחר נותרת רחוקה ולא נוגעת. הדבר היחידי שזמין ונגיש לכל אחד בשביל להיות איכפתי זה לנסות לרגע לחוות את הכאב של האחר על בשרו, וזה מה שמפעיל ומניע אותי להתחשב בנסיבותיו. זה לא אומר שאקלע לצרכיו הרגשיים של האחר, אך זה יהיה צעד שיסמן לזה שאיכפת ממנו על מאמץ. בכך דומה האיכפתיות לאמפתיה, אך האיכפתיות לפי דעתי כוללת אמפתיה ואליה מתווספת השתדלות למען הזולת. לדעתי עצם שימתי בנעליו של האחר תכריח אותי להתכוונן אליו באיזושהי צורה וזוהי אכן איכפתיות.  
user profile image
Togan
30.12.2020 17:54

התיאוריה של נודינגס לאכפתיות אינה מתאימה לאכפתיות. למרות הרצון של הבן והדאגה שלו לאמו עדיין הוא לא מוצא את הזמן בשביל להתראות איתה ולדאוג לצרכיה  אם זה רגשית, כלכלית, פיזית או כל דבר אחר. האכפתיות נובעת מרגש פנימי כשאכפת ממנו אנחנו נהיה לצד זה שאכפת  לנו ממנו נהיה קרובים וקשובים אליו. הוא צריך לראות  שאכפת לנו ממנו.

user profile image
Michal
30.12.2020 17:45

לדעתי התיאור של נודינגס לאכפתיות לא מתאים אכפתיות וזאת בכלל שנודינס מדברת על סוג של ניסיון להזדהות עם האחר – דבר שלדעתי יותר מתאים למושג אמפתיה. לדעתי אכפתיות מתקשרת יותר לעשייה. לא בהכרח פיזית אלא איזשהו התכוננות רגשית עבור מי שאתה חש אליו אכפתיות בעוד שאמפתיות מתקשר יותר לתחושת הזדהות וחיזוקים נפשיים. ולכן אני חושבת שהתיאור של נודינגס לאכפתיות פחות מותאם.

user profile image
Netanel
30.12.2020 17:03
לדעתי התיאור הזה מתאים בצורה מדויקת יותר את ההגדרה לאמפתיה. ההגדרה הזו, יחד עם לפעול לשם האחר כי המציאות שלו יכול להיות המציאות שלי, היא הגדרה יותר מדויקת לאכפתיות. אם אדם מדמה את מציאותו לזו של אדם אחר, זאת אומרת שהוא אינו חושב על טובתו שלו ומתנער מ"אכפתיות" לא אותנטית. יחד עם זאת, אם אדם מדמה את המציאות שלו למציאות של אדם אחר, זאת אומרת שיש לו את היכולת להבין אותו, אך הוא לא עושה דבר בעניין, ולכן שזו רק מחצית ההגדרה. לכן, יש להדגיש את הפעולה למען האחר כדבר מהותי המבדיל בין אכפתיות לאמפתיה.
user profile image
Sharon
30.12.2020 16:48
אני חושבת שהתיאור של נודינגס לאכפתיות ('לדמות את המציאות של הזולת כמציאות אמיתית שלי')  הוא תיאור שאינו מתאים במדויק למושג אכפתיות ולפי דעתי הוא מתאר יותר את המושג אמפתיה, זאת מכיוון שכאשר מדברים על אמפתיה הכוונה היא "להיכנס לנעליים" של האדם שמולי, לשים את עצמי בצד ולנסות להבין מה האדם שמולי צריך באותם רגעים ומה הוא חווה על מנת ליצור איתו שיח מקרב שיעודד צמיחה ואיכות שיחה ביננו, מה שנשמע מאוד דומה לתיאורה של נודינגס את האכפתיות. עם זאת אכפתיות לפי דעתי יותר נוגעת בעולם הרגשות של האדם שמולי, כלומר אני מביעה אהבה ורגש, אכפתיות מסויימת ורצון לעזור לנו אך לא בהכרח שמה את עצמי במקומו על מנת להבין אותו, לדוגמא מאוד אכפת לי מנשים שעברו התעללות ואני אפגין אכפתיות ועניין כאשר אפגוש אחת אך אני לא מדמה את המציאות שלה כמציאות האמיתית שלי מכיוון שאין ביכולתי להבין או להרגיש מה היא עברה, מנגד אם ארצה להראות לה אמפתיה אני אשב ואקשיב ואנסה לבחון מה היא צריכה ממני באותם רגעים (תמיכה, הקשבה,הזדהות וכ'ו). לפי דעתי המושג אכפתיות הוא יותר כללי ומופגן ביותר קלות ומפגין יותר אהדה וסימפטיה לעבר הזולת כך שמאוד קשה לדמות את המציאות של האדם מולי כמציאות שלי.
user profile image
kamila
30.12.2020 16:05

לדעתי התיאור של נודינגס לאכפתיות אינו מתאים לתיאור האכפתיות (לפחות לא במקרה הראשון והשלישי) משום שאין כאן אכפתיות; הוא לא נמצא בקשר עם אמא שלו. יחד עם זאת, נודינגס אומרת שקשה לקבוע מבחוץ. אכפתיות זה משהו פנימי – צריך להכיר באמת מבפנים, צריך לדעת המון כדי להבין מה קורה אצל הבן אדם. אכפתיות מעורבת עם הרבה גורמים אין לזה ניתוח חיצוני

מקורות קשורים

חברי בית המדרש